MENGAPA ISLAM ADA 4 MAZHAB.? MESTI ANDA TIDAK PERNAH TAHU.. BACA UNTUK KETAHUI JAWAPANNYA.!!

ADSENSE Link Ads 200 x 90
ADSENSE 336 x 280

Sudahkah anda terfikir kenapa dalam Islam ada 4 mazhab? Apa yang ditujukan dengan mazhab? Kita mazhab apa? Apa beza tiap-tiap mazhab ini? 

Mari baca penjelasan di bawah ini. 

Mulai sejak kecil, kanak-kanak di Malaysia telah dididik dengan hukum-hakam agama seperti yang telah tertulis di dalam PAFA. Apabila masih tetap ingat, semua hukum yang kita belajar, yakni Mazhab Syafi’e kan? 

Seperti yang di kenali, Islam ada 4 mazhab, Syafi’e, Hanbali, Maliki dan Hanafi. Siapa cakap Syiah tu mazhab ke-5, dapat pakai baju melayu putih, sampin hijau, dan pergi masuk sekolah agama balik. Kesemua 4 mazhab kita ada 5 rukun Islam, tak ada sebagian lebih, ada dua hari raya, tak ada sebagian lebih. 

Tentunya ramai tertanya-tanya kenapa Islam terkena ada 4 mazhab? Kenapa tidak satu sahaja? Berikanlah ada yang kata tak payah ikut mazhab, ikut Nabi dah cukup! Ustaz cakap, siapa cakap jenis tu, dia bukan suruh ikut Nabi, sebenarnya dia suruh ikut diri dia sendiri! 

Mazhab kenyataannya berbeza dari sisi Feqah sahaja, tak dari sisi Aqidah. Feqah bermakna langkah kita kerjakan satu hal Ibadat. Bagaimana bakal sembahyang, nak ambil wudhu’ dll. Tetapi tipe Ibadatnya semua sama. Keempat-empat mazhab ada 5 waktu sembahyang. Aqidah semua sama. Satu Tuhan. Satu Rasul. 

Mungkin saja saja juga ramai sudah tahu, mazhab ini mengikut tempat. Sebagai contoh, Mazhab Syafi’e diamalkan di Malaysia. Ketika mazhab Hanafi, diamalkan di tempat seperti Iraq. Berkenaan perkara selanjutnya (perbezaan geografi) nyata-nyatanya bergunanya mazhab. 

Contoh yang paling jelas, mengikut Mazhab Syafi’e, di dalam sembahyang kita tidak dapat bergerak 3 kali secara berturut-turut. Ketika mazhab yang lain dapat. 

Di Mekah, mereka tidak mengamalkan mazhab Syafi’e. Cuba fikirkan, di Kaabah yang sekian ramai, tak dapat bergerak 3 kali, dapat ke? 

Kita tengah baca Fatihah, tiba ada Pak Arab melintas di depan, kita sangat terpaksa gerak sikit, lepas tu ada lagi, kita berkenaan gerak lagi. 

Apabila gerakan kaki kita melebihi 3 kali, sembahyang batal. Habis tu sampai Subuh besok kita terkena lagi sembahyang, sebab sembahyang kita asik batal. 

Cuba fikirkan dalam dunia ini ada satu mazhab sahaja. Kedepannya di depan Kaabah tak ada siapa dapat butuhkan sembahyangnya! 

Mazhab 

 
ini bukannya pecahan Agama. Tapi semakin lebih perbezaan pendapat yang sama seperti sebagian tempat khusus. 

Cuba fikirkan, apabila kerajaan wajibkan semua pelajar pergi sekolah naik bas sahaja. Tak dapat ibu-bapa hantar, tak dapat naik basikal. Kononnya tak ada keseragaman. Hilang ingatan kan? 

Umumnya orang ada langkah masing-masing. Yang utama pergi sekolah, tak ada kesah naik bas ke kereta ke permaidani ajaib ke. 

Hal sejenis ini, tidaklah sahaja dapat diaplikasikan pada mazhab sahaja. Tetapi dapat juga dikaitkan dengan hukum-hukum ijma’. Contoh paling paling dekat, hukum menyampaikan Selamat Hari Natal. 

Apa yang susah demikian? Ada ulama’ kata haram tak dapat. Al-Qaradhawi kata dapat. Bukannya semua ulama’ kata Haram Mutlak. Seperti umum khilaf (perbezaan pendapat) ini berguna mengikut tempat. Agak-agak apabila anda duduk di Arab Saudi, jiran kau 100% Muslim, takkan mendadak nak untuk pengumuman, “Hey Assalamualaikum. Merry Christmas“? 

Tetapi takkanlah apabila kau duduk kat Malaysia, ada 30 kawan Kristian. Kau terserempak dengan mereka. Kau nak diam je? Pastu “hehe sorry agama saya untuk tidak wish Krismas hehe“. 

Cuba kau fikir type mana persepsi penganut agama lain apabila mereka tampak kita type ni? Apabila kita ini, mereka wish Hari Raya, kita gemari kan? 

Jadi, dengan kondisi yang kita bercampur-baur bangsa dan agama di sini, kita terserang hormat pegangan orang lain. Tidaklah setakat hormat orang Kristian, tetapi lagi paling utama hormat orang Islam sendiri yang memiliki pendapat lain dari pada kita. 

Agak-agak apabila kita ni type tak bercampur dengan bangsa lain, semua kawan melayu, diam-diamlah tak payah wish Krismas. 

Ini, jika ada anggota kita yang tipe bercampur dengan beberapa orang, dia berpendapat seperti Al-Qaradhawi dan wish kawan-kawan dia yang beragama Kristian, dapat pergi wall post dia haramthis haram that. Bodohnya? 

Jadi, nampak juga beberapa permasalahan seperti bolehkah kita mengamalkan mazhab lain. Umpamanya, kita yang mazhab Syafi’e ni nak amalkan mazhab Maliki pulak. 

Hal sejenis ini diberi nama talkin (mencampurkan mazhab). Ustaz saya kata, hal sejenis ini tak dapat meskipun, terkecuali : a) Kita sudah belajar seutuhnya keempat-empat mazhab. b) Kita pergi ke tempat yang mengamalkan mazhab lain. 

Walau apabila seseorang itu sudah belajar kesemua mazhab, yakni dinasihatkan supaya berkepanjangan dengan satu mazhab sahaja. Seperti Imam Al-Ghazali, walau beliau ‘alim dengan semua mazhab, tetapi beliau cuma mengamalkan mazhab Syafi’e sahaja. 

Ingatlah, mazhab itu tidaklah perbezaan agama. Tetapi ia yakni medium untuk mempermudah kita semua untuk menggerakkan melaksanakan ibadah sepanjang hari agar mendekatkan diri kita dengan-Nya 

sumber : http :// www. liputan96. com/2016/05/mengapa-islam-ada-4-mazhab-mesti-anda. html 
ADSENSE 336 x 280 dan ADSENSE Link Ads 200 x 90

0 Response to " MENGAPA ISLAM ADA 4 MAZHAB.? MESTI ANDA TIDAK PERNAH TAHU.. BACA UNTUK KETAHUI JAWAPANNYA.!! "

Post a Comment